Vážení hráči,

už tradičně se první článek nového věku zaměří na statistiku rozjezdů a oblíbená vzájemná porovnávání. Vzhůru do něj.

Minulý věk proběhl poprvé naostro pozměněný rozjezd a činili jsme nové poznatky, u kterých jsme si ale nemohli být jistí, nakolik jsou anomálií daného věku a nakolik stanovují do budoucna nový trend. Namátkou připomeňme vítězný hobití národ a překvapivě nízké rozlohy lidí a vampýrů. S každým dalším věkem ale teď budeme moudřejší a nadále budeme upevňovat a zlepšovat své porozumění hře, k čemuž by tyto články měly být nápomocné. Kdo ví, třeba se další věky setkáme s ryze hobitími aliancemi stejně jako ještě nedávno s aliancemi plnými skřetů.

Jak to tedy dopadlo tento věk? Hobit zopakoval své vítězství a potvrdil, že se musí řadit mezi ty nejlepší hospodáře. Jeho vítězství je samozřejmě dáno také tahovou a zásobovou investicí a celkovou nepřipraveností na poprotektorátní válečnou část hry, ale i při pohledu na 4. den můžeme vidět, že byl hobit ve vedení, i když jen velice těsně před skřetem a člověkem a 3. den byl na druhém místě právě za skřetem. Skřet jako tradičně těží ze své vyšší tahové dotace, v tomto ohledu se u něj mnoho nezměnilo. Narozdíl od minulého věku se do trojlístku nejlepších ras zařadil člověk, což je místo, na kterém bych ho očekával a lapsus minulého věku bych připisoval na vrub nedostatečné konkurenci a nezvyku na jeho přepracovaný koncept. Trochu s odstupem za nejsilnějšími rasami najdeme trpaslíka a elfa, kteří oba profitují z výkonných zbrojařů a snadného stavění budov u prvního jmenovaného a bonusu na výběr z labyrintu u druhého jmenovaného. S dalším odstupem se řadí nekromanti, džini a obři jako rasy s průměrnou ekonomikou bez výrazných bonusů a naopak s některými postihy. V závěsu za nimi jdou vampýři a enti. Prozatím se tedy potvrzuje, že vampýři opravdu mají podprůměrné hospodářství. Už třetí den zaostávali za všemi kromě entů. Enti se vždy nacházeli na chvostu rozjezdových tabulek, zde se překvapení nekoná.

rozjezd 32

Na závěr článku přinášíme rozhovor naší reportérky Natalie White s imperátorem Zakarum, který hovořil za všechny členy své aliance Stara banda, z níž vzešel největší gubernát.

Bylo cílem si vybrat právě hobita jako rozjezdovou rasu?

Ano. Hobit je v tuto chvíli nejlepší farmář, ohrozit ho může jenom výkyv cen jídla a k němu nedošlo. Vlastně ani nevíme, jestli k němu může během protektorátu dojít, ale pro ten případ jsme si připravili jiné rasy. (Během protektorátu jsou ceny na tržišti neměnné, pozn. red.)

Máš možnost porovnat předchozí věky (10ti denní protektorát) a novým zkráceným protektorátem? V čem se rozjezd zásadně liší?

My jsme RD asi 10 let nehráli a vrátili se k němu až na posledních 30 dnů minulého věku. Pamět už nám tolik neslouží, ale myslím, že tenkrát byl základ landů 100 nebo 1000, startovalo se s „jednotahem“ a ne trojtahem a všechno jsme to tahali na vytáčeném připojení. Takže můžeme porovnávat s pravěkem. Startovací podmínky jsou daleko přívětivější než dříve a myslím, že je to celé o trošku jednodušší, a to je dobře. Nicméně souslednost kroků se nijak významně nemění, to by ani nedávalo smysl.

Někteří hráči oponují, že velký gubernát není připraven na možný přepad. Je to i tvůj případ?

Než začnu odpovídat na otázku, chtěl bych říct, že pro RD je dobře, když má nějakou událost, ve které se dá soupeřit se zbytkem hráčů mimo boje o PPS a války. Je to jako etapové vítězství na Tour de France. Na celkové pořadí to nemá vliv, ale stejně je to zábavné : D Jediný gubernát plně připravený na přepad je ten plně nazbrojený, vojensky zapaktovaný s připraveným trojtahem a zásobami infra a surovin. Tak samozřejmě většinu věku nikdo hrát nebude. My jsme ze staré školy a myslíme si, že nejlepší ochrana před přepadem je: pravidelné válčení, spojenci a odvetné generálovraždy. Přepadu na začátku věku se tedy nebojíme. Správnější otázka by byla, jestli je gub dobře připraven na první válku a tam nebude odpověď jednoduchá. Je pravda, že při maximalizaci rozlohy děláte řadu kompromisů a zanedbáváte jiné aspekty hry, ale na druhou stranu máte zase jednu výhodu a to maximalizaci rozlohy : D My to tento věk nezjistíme, ale jestli se sejdeme na další věk, můžeme to otestovat v praxi. Tímto se také chceme omluvit těm imperátorům, kterým jsme odmítli válku.

Doporučil bys hobita i ostatním hráčům během protektorátu?

Hráčům bych hlavně doporučil vybrat si rasu, která je baví a hrát stylem, který jim vyhovuje. K tomu si najít alianci plnou kvalitních hráčů. RD je týmová hra a každý je svým způsobem přínosný. Chlebák výborně klikal a přemýšlel nad každým tahem, Berri lamil daleko méně než dříve (i když pořád dost), Joko se klasicky opil, takže zapomněl včas založit svoje guby a tím zmenšil spam fóra a já Zakarum imperátor, jsem udělal tu nejdůležitější práci ze všech. Založil alianci.

 

Gratulujeme vítězným gubernátům i vítězné Bezvýznamné alianci a těšíme se na další souhrn příští věk. Co si o rasách a rozjezdu myslíte vy? Zasloužila by si podle vás nějaká rasa posílit hospodářství? Jste s novým rozjezdem spokojení, či vidíte prostor pro další zlepšení? Zanechte nám komentář v diskusi, budeme za něj rádi. Za redakci Blogu se loučí,

Natalie White a Fascinace realitou

P.S. Stále do našeho týmu hledáme posily, především válečné reportéry. Nebojte se ozvat!